Short Biography

Short Biography

Dr. Firas Jarrar is currently an Assistant Professor and Manager of the Yahsat Space Lab (YSL) at Khalifa University of Science and Technology (KU). He joined the Petroleum Institute (which later became part of KU) in 2013. Before that he worked as an Assistant Professor at the University of Jordan. He received his Ph.D. degree with honors in Mechanical Engineering from the University of Kentucky in 2009.

His research experience is in the areas of solid mechanics, engineering dynamics, and finite element analysis. The practical applications of his research include advanced techniques for fabricating lightweight components and analysis of nanosatellites. In addition, Dr. Jarrar has been supervising the design and construction of CubeSats at YSL. His industrial experience includes working for the Jordan Petroleum Refinery Co. as a Mechanical Engineer for three years. Dr. Firas has published more than forty papers in various international journals and peer-reviewed conference proceedings. In 2017 he was awarded the Dean of the College of Engineering Teaching Award at the Petroleum Institute. In addition, Dr. Firas Jarrar is the lead developer of the CubeSat Wizard software application.

السيرة الذاتية

أستاذ جامعي يعمل في جامعة خليفة للعلوم والتكنولوجيا ومدير مختبر الياه سات في الجامعة. وتتضمن خبرته العملية في المجال الأكاديمي عمله قبل ذلك في جامعة المعهد البترولي والتي أصبحت لاحقاً جزءاً من جامعة خليفة. بالإضافة إلى عمله كأستاذ جامعي في الجامعة الأردنية. حاصل على شهادة الدكتوراة، بمرتبة الشرف، بتخصص الهندسة الميكانيكية من جامعة كنتاكي في الولايات المتحدة الأمريكية. تشمل خبرته البحثية على أبحاث علمية في مجال طرق التصنيع الحديثة، وتصميم الأقمار الصناعية المكعبة، والديناميكا غير الخطية. وهو يشرف حاليا على تصميم وتركيب الأقمار الصناعية المكعبة في مختبر الياه سات في جامعة خليفة، ويشرف أيضاً على تطوير برنامج محاكاة للأقمار الصناعية المكعبة. ولقد عمل أيضا كمهندس ميكانيك في مصفاة البترول الأردنية بعد حصوله على بكالوريوس الهندسة الميكانيكية من الجامعة الأردنية. لدى الدكتور فراس أكثر من اربعين ورقة بحثية منشورة في دوريات ومؤتمرات علمية محكّمة. كما أنه حاصل على جائزة أفضل مدرس في العام 2017

YouTube Channel

Google Scholar